
Google eens je eigen naam.
Tegenwoordig laten we allen een behoorlijk spoor na op het internet. Je potentiële werkgever doet dit ook. Wil je echt die foto bij de harde kern van je voetbalclub delen? Of die foto dat je beschonken boven op een auto staat? ?
– Hoe zien jouw social media profielen eruit?
– Welke profielfoto’s zie je op je social media?
– Wat heb je gedeeld en wil je dat iedereen dat ziet?
- Negatieve resultaten? Dien een verwijderverzoek in bij de betreffende website.
Professionaliseer je eigen content en maak bijvoorbeeld een 100% ingevuld LinkedIn-account aan. Ook nog eens goed om gevonden te worden door potentiële werkgevers.

Ongeveer 50% van onze sollicitanten stuurt een standaard tekst als motivatie. Zelfs motivaties voor een volledig andere functie zijn niet ongewoon.? Geloof me we nemen je niet serieus!
– Schrijf alle functie-eisen op van de vacature.
– De 3 belangrijkste punten komen terug in je brief, de rest zet je in je cv.
– Gebruik dezelfde woordkeuze als in de vacature.
– Maak het persoonlijk. Benoem de namen van de contactpersonen i.p.v. alleen heer/mevrouw.

Deel een succes waaruit blijkt dat jij de baan moet krijgen.
Ik zag uw vacature online en ik werd gelijk enthousiast. Ik denk dat ik geschikt ben voor deze baan. Fout! 1.Denken geeft ruimte tot twijfel. Geen idee waarom jij geschikt bent!?
– Noem in je brief minimaal 3 redenen waarom jij de juiste persoon bent voor de functie.
– Noem alleen relevante punten, juist voor de vacature.
– Geef een concreet voorbeeld met een korte beschrijving van jouw succesvolle bijdrage
– Overdrijf niet maar doe jezelf ook niet tekort.
– Gebruik geen twijfelwoorden.
– Blijf feitelijk en vooral dicht bij jezelf te blijven in je sollicitatiebrief.

Je solliciteert op een functie waar communiceren, zowel mondeling als schriftelijk een belangrijk onderdeel vanuit maakt. Misschien de tekst nog een keer goed controleren? ?
– Hoe serieus wordt de inhoud van een proces-verbaal nog genomen als deze bol staat van de spel- en taalfouten?”
– Laat ook een ander je tekst controleren.
– Check ook de aangedragen spellingscontrole wijzigingen. Niet alles klopt altijd.

Een CV van 4 kantjes… het gebeurt. Je bijbaantje van 1985…sorry niet interessant. Je eerste job vooraan i.p.v. je huidige…… niet heel handig, aangezien de gemiddelde ontvanger binnen 9 seconden een CV scant op geschiktheid. Onthoudt: You never get a second change to make a first impression. Nog wat extra tips
– Gebruik een goed leesbaar lettertype
– Houd je brief en CV kort en bondig
– Gebruik op het juiste moment alinea’s
– Zorg dat je cv past bij je brief qua lay-out
– Maak gebruik van de mooiste gratis CV templates op het internet.
– Verstuur je CV in pdf formaat. In word wil de tekst nog wel eens verspringen bij een andere versie van dit programma.
– Gebruik een professioneel ogende foto

Maak het persoonlijk! Shocking: De aanhef van 7 van de 10 sollicitaties die ik ontvang beginnen met: Geachte, of Beste?. Doe dit niet AUB! Vermijd een algemene aanhef. Dit doe je door de lezer aan te spreken bij zijn of haar naam, zo heb je gelijk de volledige aandacht van deze persoon. Als de naam niet staat aangegeven in de vacature, probeer deze dan ergens op de bedrijfswebsite te vinden of bel en vraag aan wie je het mag richten (het geeft je ook de kans wat extra informatie over de vacature te vragen.). Bijkomend voordeel: Je bent on top of mind en on top of de stapel sollicitaties ??.
– Heeft de achternaam een voorzetsel of lidwoord? Dan schrijf je die ook met een hoofdletter. Voorbeeld: ‘Beste heer Van Os’.
– Gebruik altijd heer of mevrouw. ‘Meneer’ is spreektaal, ‘mijnheer’ en ‘juffrouw’ zijn ouderwets.
– De aanhef eindigt in het Nederlands altijd met een komma.
Good luck met je sollicitatie!?
Met vriendelijke groet,
Pascal Pijnappel
